Gjennem luften til 88° nord
Amundsen hadde lenge syslet med planer om å fly til Nordpolen før han 18. mai 1925 kunne lette med to båtfly fra Ny-Ålesund og sette kursen nordover. Åtte timer seinere landet de på 87 grader 43 minutter nord. Ett fly var ødelagt og ett fungerte men manglet rullebane. Etter 4 uker med slit klarte Roald Amundsen og hans fem menn å få ett av flyene på vingene igjen og vende tilbake til sivilisasjonen og livet.
Dette er beretningen om forsøket på å nå nordpolen med de to flybåtene N-24 og N-25. Ekspedisjonen nådde 87°44' nord. Oppdageren og polfareren Roald Amundsen (1872-1928) var som kjent den første som nådde både syd- og nordpolen. Han fant nordvestpassasjen, og seilte gjennom nordøstpassasjen. Foruten skip, ski og hundesleder, benyttet Amundsen luftskip og fly i utforskningen av polområdene. I 1928, under leteaksjonen etter Umberto Nobile, havarte Amundsens fly nær Bjørnøya. Han ble aldri funnet.
Boken er tilgjengelig i paperback, ePUB og MOBI format.
Utdrag
 

I.

Den dag brødrene Wright løftet og fløi, gikk teppet op for en ny æra i menneskehetens historie. Mange var sikkert de, som saa de store muligheter, der derved åpnet sig for mennesket i almindelighet, for sitt eget arbeide i særdeleshet, men få, tror jeg, så mulighetene for en hel og fullstendig omveltning i sitt arbeide, som polarfareren. Hvad han i årevis hadde arbeidet for å nå, vilde han nu muligens kunne rekke i løpet av utrolig kort tid. Århundre efter århundre hadde han arbeidet med sine primitive midler – hunden + sleden. Fra dag til dag hadde han med opbydelse av alle sine krefter, hele sin kløkt og vilje kun rukket nogen få mil videre over den endeløse isørken. Hvilket mot, hvilken utholdenhet har ikke vært vist i denne kamp mot kulde, sult og anstrengelser? Hvilket lysende eksempel på offervillighet og selvfornektelse? År efter år innesluttet i et lite fartøi, omgitt av de samme mennesker, utstyrt med det nødtørftigste, hadde de til denne tid arbeidet sig gjennem de største vanskeligheter, hårdeste prøver – kulde og mørke.
Og nu – plutselig med ett slag – skulde kanskje det hele forandres. Kulde og mørke skulde avløses av lys og varme, de lange møisommelige vandringer av en hurtig flukt. Ingen rasjonering, ingen sult eller tørst – bare en kort flukt. I sannhet – mulighetene var store. Som en drøm, som en fjern mulighet tentes gnisten hin dag, som så hurtig skulde blusse op til en mektig ild.
Ut av reven løstes flyvningen, da Bleriot fløi over Kanalen, og bragtes dermed inn i krypekunsten. Hurtig og med ett slag førtes den ved Verdenskrigen over i sin barndom hvor den for øieblikket befinner sig for sannsynligvis med årene – hurtig eller langsomt, hvem kan si? – å føres ut i ungdom – manndom. Hvilke muligheter som venter den er ikke godt å vite, man får nøie sig med å regne med hvad som er. Som den unge uerfarne fugl får vi forlate reden – prøve oss frem. Nogen vil få sine vinger stekket, andre vil knekke dem helt. Men likeså sikkert er det at det til slutt vil lykkes å føre flukten helt frem til målet.

 
Roald Amundsen
Roald Amundsen (1872 - 1928) var en norsk polfarer og oppdagelsesreisende. Han er mest kjent for å ha ledet den første ekspedisjonen som nådde frem til det geografiske Sydpolpunktet i desember 1911 og for å ha seilt Nordvestpassasjen for første gang i 1903.
Amundsen ble, i likhet med sin kollega Fridtjof Nansen, feiret som nasjonalhelt i det nylig selvstendige Norge i årene etter uavhengigheten i 1905. Han var den første personen til å nå Sydpolen og mest sannsynlig også Nordpolen.

Kjøp boken her

PAPERBACK
6x9
(15.24x22.86 cm.)
PAPERBACK
6x9 
(15.24x22.86 cm.)
EPUB/KINDLE
Andre bøker
NORDVESTPASSASJEN 
SYDPOLEN 
MITT LIV SOM POLARFORSKER 
16 ÅR MED ROALD AMUNDSEN